Därför får samma video olika visningar på Instagram och TikTok
Du lägger ut samma video på TikTok som på Instagram Reels, och den ena får massor av visningar och den andra nästan inga alls. Hur kommer det sig? Det beror på hur Instagram och TikTok ser på följare och vad appen använder som testgrupp. I den här artikeln förklarar vi exakt hur det fungerar och vad som egentligen skiljer apparna.
Delta i diskussionen
Håller du inte med om premissen? Drar en annan slutsats? Diskutera artikeln och dela dina tankar med andra i något av våra forum.
1. Samma video. Olika resultat.
När du lägger ut samma video på TikTok och Instagram Reels får man ofta helt olika resultat när det kommer till visningar. En uppenbar del av förklaringen är ju såklart att TikTok och Instagram har olika användare, där TikToks lockar många yngre användare. Men vi måste också ta hänsyn till hur apparna skiljer sig åt när det kommer till följare, och hur den nya For You Page som TikTok introducerade förändrade hur vi använder sociala medier.
Bild: Om du lägger ut samma video på olika appar så kan du få väldigt olika resultat. Hur kommer det sig?
2. Instagrams historia
Instagram har historiskt sett handlat om följare. Du söker upp de personer och konton du vill se i ditt flöde och så följer du dem och deras content. Det är du som styr vad du ser. Visst är det så att Instagram under senare år har börjat introducera ett nytt typ av flöde. Med Reels, Explore och ett flöde som aldrig tar slut som föreslår nya personer utanför ditt nätverk. Men vi ska ändå komma ihåg att Instagram har prioriterat nätverk av människor. Precis som Facebook har gjort.
Bild: Instagram har alltid handlat om följare. Följ någon för att se deras content.
3. TikToks historia
TikTok å andra sidan skapades med det nya konceptet For You Page. Det vill säga att du behöver bara scrolla så dyker innehåll som du är intresserad av upp i ditt flöde automatiskt. Du kan fortfarande följa konton på TikTok, men det är inte nödvändigt för att du ska få en bra upplevelse i appen. Det klassiska sättet, att du sökte upp personer och konton och sen följde dom för att se deras content, blev frivilligt snarare än nödvändigt. Detta tack vare hypermoderna algoritmer som förutser vad du vill se.
Bild: TikTok skapades med For You Page. Du kan följa någon men det behövs inte. Du får se vad du är intresserad av ändå.
4. Testgruppen
När du publicerar en ny video på någon av apparna så behöver appen avgöra om din video är bra eller dålig. Är den bra så kommer den visas för fler personer. Därför behövs en testgrupp av människor där appen visar din video och mäter hur bra din video är baserat på tittarnas beteende. Man kan enkelt sagt säga att om vi visar videon för några personer, mäter hur de reagerar på videon, så kan vi avgöra om videon är bra eller dålig och sedan ta ett beslut om vi ska fortsätta att visa videon för fler personer eller inte. Det är resonemanget som avgör hur många visningar och hur viral din video blir i slutändan.
Bild: Appen behöver avgöra om din video är bra eller dålig. Man visar den för en testgrupp och mäter deras respons på videon.
5. Testgruppen på Instagram
Eftersom Instagram historiskt sett har handlat om följare, så är det ett rimligt antagande att de första som ser din nya Instagram Reel-video är dina följare. Detta har också bekräftats av Instagram. Det är alltså dina följare som avgör om videon ska visas vidare till personer utanför ditt nätverk, och baserat på hur dina följare reagerar på videon så påverkar deras beteende hur mycket spridning videon får. Vi kan bekräfta detta genom att ladda upp en ny Instagram Reel på ett konto med ett fåtal följare. Då märks det tydligt att om man har exempelvis 100 följare så kanske en medelmåttig video får runt 50 visningar, och det tar några dagar att nå det visningsantalet. Det ligger i linje med att dina följare är din testgrupp och att bara en bråkdel av alla följare får se videon. Att det tar ett tag eller några dagar för visningarna att stiga är också en indikation på att det är dina följare som är testgruppen, eftersom dina följare inte är online hela tiden. Hade allmänheten varit din testgrupp så finns det alltid personer online och testet hade varit mycket snabbare.
Bild: På Instagram är testgruppen dina följare
6. Testgruppen på TikTok
För TikTok å andra sidan så består testgruppen av slumpmässigt utvalda personer runtom i landet. Det kan vara personer som råkar vara aktiva just i den stund som du laddar upp videon. Vi ser också i analysverktygen att personerna som ser din video i ett tidigt skede är personer i samma land som dig själv. Vi kan bekräfta denna teorin genom att ladda upp en ny video på TikTok och studera vad som händer. En ny video på TikTok hoppar nästan direkt upp i runt 300 visningar. Vissa videor stannar med runt 300 visningar, vissa videor får ännu fler ju mer tiden går. Detta bekräftar att testgruppen är allmänheten, för om du bara har 10 följare på TikTok får du oftast ändå 300 visningar på din video. Du får också dessa visningar inom loppet av en timme, och att dina följare skulle vara online vid just den timmen oavsett när på dygnet det är är osannolikt. Det är alltså systematiken i detta resultatet, att videon snabbt testas för 300 personer oavsett tid på dygnet och följarantal, som är vår indikation på att hypotesen stämmer.
Bild: På TikTok är testgruppen slumpmässiga personer runt om i landet
7. Vad man mäter
För att avgöra om din video är bra eller dålig så mäter apparna hur tittarna i testgruppen reagerar på din video. Om tittarna tittar länge på din video och interagerar med den så kommer videon att få fler och fler visningar. Att tittarna tittar på hela din video är ett viktigt mätverktyg för att avgöra kvalitén på din video. Om din video har en avslutande del som ingen tittar på så anser man att det är dåligt. Men att tittarna tittar på hela videon räcker inte, så man mäter också interaktioner. Det kan vara sådana som vi ser, till exempel gillamarkeringar och kommentarer, eller sådant som du inte ser, till exempel hur många som läser ditt kommentarsfält. Hur tittarna beter sig när de tittar på din video är såklart till stor del undermedvetet. Om de är intresserade av ämnet så tittar de. Dock när det kommer till att interagera så krävs det också att tittarna vill att du lyckas. Om dom unnar dig att det går bra. Därför beror resultatet på om testgruppen unnar dig att videon går bra eller ej.
8. Innehåll du delar på Instagram
Eftersom testgruppen på Instagram är dina följare, som också i de flesta fall är dina vänner, så kommer det avgöra om dina videor får spridning eller ej. Vänner och främlingar svarar väldigt olika på din content. På gott och ont. Tänk dig själv hur du reagerar på dina vänners innehåll. Om en vän lägger ut ett inlägg om en uppdatering i sitt liv eller något de vanligtvis är intresserade av och lägger ut inlägg om kanske du svarar på ett visst sätt. Men om din vän skulle helt plötsligt uppenbart vilja försöka bli viral och lägger ut ett roligt klipp, så kanske du är något mer skeptisk och till och med missunnsam. Dina vänners reaktioner på din content avgör alltså om den går vidare och får potential att bli viral eller inte.
Bild: På Instagram kommer dina följare gilla en viss typ av content, men inte all din content.
9. Innehåll du delar på TikTok
På TikTok, där allmänheten är din testgrupp, så kan annan typ av content vara mer fördelaktig. Främlingar har ofta inga förutfattade meningar om dig och heller inga förväntningar på dig dig eller din typ av content. En rolig video kan exempelvis ha mycket större potential än en uppdatering om ditt liv. Tänk dig själv att du scrollar TikTok och ser en video om att någon har förlovat sig. Om inte förlovningen och videon i sig är något spektakulärt så bryr du dig kanske inte så mycket alls, det är ju främlingar trotts allt. Men om någon har lagt upp en video där de gör något roligt eller underhållande så kanske du tittar längre och interagerar mer. Då tänker du nog inte lika mycket på om personen tar för mycket plats eller om personen är "cringe". Det ger dig en mer objektiv syn på videon, fri från förutfattade meningar.
Bild: På TikTok har allmänheten inga förutfattade meningar om dig.
10. Sammanfattning
Testgruppen avgör om din video blir viral eller inte, och vem som är en del av testgruppen skiljer sig åt på Instagram och TikTok. Olika typer av content fungerar olika bra beroende på vilken app du publicerar dem på. Content som exempelvis handlar om personliga uppdateringar från ditt liv, kan ha större potential på Instagram än på TikTok. Medan att bredda dig och prova nya idéer, som att börja vara rolig och underhållande i dina videor, kan ha större potential på TikTok än på Instagram.
Bild: Därför skiljer sig visningarna för samma video.
Observera
Det här inlägget är en åsikt av författaren och speglar inte nödvändigtvis verkligheten. Vi har ingen anknytning till företagen eller de varumärken vi pratar om, så våra råd ska ses som kvalificerade uppskattningar snarare än absolut sanning, eftersom vi inte har tittat på koden bakom apparna. Vi baserar våra råd från många års erfarenhet som användare av apparna, samt på vår kunskap om programmering, forskning, matematik och statistik. Detta hjälper oss att få en uppfattning om hur algoritmer, appar och datan bakom virala videos fungerar.
Delta i diskussionen
Håller du inte med om premissen? Drar en annan slutsats? Diskutera artikeln och dela dina tankar med andra i något av våra forum.